Selasa, 30 April 2013

Lidah

Assalamualaiikum dan selamat sejahtera kepada semua.

Selamat bertemu kembali kepada pembaca Blog onlywa yang dikasihi sekalian. Semoga sihat sejahtera adanya dan kepada yang sakit-sakit tu, pergilah berjumpa doktor yea.. Kali nie admin bercadang menulis  berkenaan Lidah. Harus difahami disini bahawa penulisan tentang lidah ini adalah secara umum dan bersiri( Ada sambungan la..hehe) sedikit.

Apa itu Lidah???
    
Lidah merupakan satu bungkusan otot rangka pada dasar mulut yang menangani makanan bagi mengunyah dan menelan. Ia juga merupakan deri utama bagi rasa. Sebahagian besar permukaan lidah diselitupi dengan bud perasa. Lidah dengan kebolehan banyak pergerakan, membantu membentuk bunyi dalam pertuturan. Ia sensitif dan sentiasa dilembapkan oleh kelenjar air liur, dan kaya dengan deria dan salur darah bagi membenarkan ia bergerak.

Pembelit lidah "tongue twister" adalah frasa khas bagi menyukarkan ia disebut. Contoh pembelit lidah adalah : Gajah lalu lalang layu. Satu contoh lain adalah Buaya biawak (disebut berulang-ulang dengan cepat.) tentu terbelit-belit kan lidah korang..hahaha

Contoh bahasa Inggeris: "She sells seashells by the seashore", atau "Peter Piper picked a peck of pickled peppers. If Peter Piper picked a peck of pickled peppers, how many pickled peppers did Peter Piper pick?" Pembelit lidah bertujuan membelit lidah anda.

Tiada ulasan: